Berg en Dal - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura en Claudia Brugman en Groen - WaarBenJij.nu Berg en Dal - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura en Claudia Brugman en Groen - WaarBenJij.nu

Berg en Dal

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Laura en Claudia

20 Maart 2008 | Suriname, Paramaribo

Berg en Dal,

Op zondag 16 maart gingen we naar het voormalige zendingspost Berg en Dal. Berg en Dal is gelegen aan de Suriname rivier ongeveer ten hoogte van Brownsberg. Sinds twee weken is er op Berg en Dal een toeristische adventure park geopend. Hier zijn wij natuurlijk geweest, want wij houden wel van een beetje adventure. Zondag ochtend werden we netjes om 8 uur opgehaald bij ons huisje door onze gids Andy. Wij hadden bij het boeken van het tripje gevraagd of hij als onze gids mee kon en dat was dus gelukt. Eerst moesten we een stuk rijden naar Berg en Dal. Waar we de vorige trip 3 uur over deden, deden we nu 2 uur over.. Onderweg hadden we nog een tussenstop gemaakt voor een lekker kopje thee. Andy scheurde over die lateriet grond (verroestte bauxiet) en zo waren we binnen twee uur in Berg en Dal. Berg en dal is een heel mooi gebied (een mooi strand aan de Suriname rivier omringd door een jungle en mooie bergen). Eerst kregen we uitleg van de eigenaar van Berg en Dal over wat ons allemaal te wachten stond en daarna werden we in groepjes verdeeld. Gelukkig waren wij een groepje met z’n vieren. Dat had onze aardige gids natuurlijk al geregeld. Eerst gingen we met de hele groep hiken. Dat is niets anders dan gewoon door de bergen wandelen met een stok! Onze gids voor het hiken kwam uit Rotterdam en hij had daarom een grappig accent. We wilden eigenlijk niet achteraan lopen, want dan konden we hem niet volgen, maar om dicht achter hem te lopen was ook geen pretje, want hij stonk een uur in de wind!! Haha. Na anderhalf uur gewandeld te hebben had onze gids Andy lekker drinken en snoepjes voor ons klaar gezet. We werden helemaal misselijk van al die spekjes, koekjes en snoepjes, maar het was wel erg lekker en we hadden het natuurlijk verdiend na de zware wandeling. Na ons buikje rond gegeten te hebben gingen we kayakken op de Suriname rivier. Er waren maar twee tweepersoons kayakken te vinden en gelukkig kregen wij voorrang op deze twee bootjes. Het uitzicht bij het kayaken was prachtig. Helaas bleek het kayaken toch wel zwaar voor onze spierballetjes. Zeker wanneer we tegen de stroom in moesten roeien. Maar gelukkig stond er na het roeien een heerlijke lunch op ons te wachten zonder botjes vlees, zoals we aangevraagd hadden. Ook had Andy hangmatten voor ons opgehangen zodat we nog even konden chillen. Na even rustig gechillt te hebben, werden we opgehaald door onze gids voor ons laatste onderdeel van de dag; het canopyen. Canopyen is aan een dunne kabel slingeren van boom tot boom. Je zit alleen maar in een tuigje en de bomen zijn tot 35 meter hoog! Onze gids voor het canopyen had een klein aapje die ook gezellig met ons meeging. En Andy ging mee om foto’s te maken van dit spannende avontuur. Het leukste was om over de Suriname rivier te canopyen. Dit was een hoogte van 35 meter met een mooi uitzicht natuurlijk. Omdat we aardig bezweet waren bood Andy aan om nog even een frisse duik bij Overbridge te nemen. Hier hebben we een ijsje genuttigd en lekker gezwommen in de Suriname rivier. Eenmaal in Paramaribo aangekomen kregen we nog een mooie afsluiting van de dag door over de Wijde Bosbrug te rijden. Deze loopt over de Suriname rivier. Op deze brug hadden we een mooi uitzicht over Paramaribo by night. Al met al het was een zeer geslaagde dag die we goed in ons geheugen op zullen slaan!

Aankomend weekend gaan we naar het gebied Boven Suriname. Dat ligt in het midden van Suriname onder het Brokopondo stuwmeer. Met een heel klein vliegtuigje vertrekken we naar Pikin Slee. Van hieruit gaan we een trektocht van 4 dagen maken per korjaal (klein bootje). We reizen van eilandje naar eilandje. Ook gaan we op bezoek bij verschillende lokale stammen. We hebben er erg veel zin in en jullie krijgen hierover natuurlijk weer uitgebreid verslag.

Dikke kus Lau&Clau

• 21 Maart 2008 - 08:21

Saskia:

wat een avonturen! Dat klinkt allemaal spannend en wij hier maar saai iedere dag naar ons werk.
    ik ben nu al benieuwd naar jullie volgende verslag.
    geniet er maar lekker van!
    KUS

• 21 Maart 2008 - 08:24

Saskia:

ik heb nu pas de foto's bekeken!
    ziet er allemaal echt stoer uit!
    wat doen jullie daar toch een leuke dingen en wat leuk dat jullie ook zoveel van het land zien.
    ps. Laurs heb je ons pakje al ontvangen?

• 21 Maart 2008 - 16:02

Nog een berichtje!
    he Laura bedankt voor je kaart!!!
    wat lief dat je aan ons denkt!
    geniet er maar lekker van en we volgen iedere dag je site!
    veel plezier nog!
    KUS

• 21 Maart 2008 - 16:27

De Goede:

LAURA bedankt voor je mooie suriname
    kaart. Zo te lezen vermaken jullie
    zich uitstekend.HOUDEN ZO !!!
    Groetjes van je surogaat Oma EN Opa!

• 21 Maart 2008 - 17:23

Willy En Gerrit:

Je kaart lag nogal gevoelig,mooie stranden en zonneschijn. hier regen sneeuw en hagel.Maar ja je hebt werkpaarden en luxe paarden.geniet er maar lekker van het is jullie gegunt.Wat een spannende avonturen, die hoor ik liever achteraf als alles goed is met jullie. gr. mama en papa

• 22 Maart 2008 - 11:23

Andy En Anouk:

Hee Laura!!
    Wat super zeg! Wat een avonturen!!! Ben echt jaloers!!! Ben ook erg benieuwd naar jullie verhaal over de vier daagse trip!
    Bedankkjt voor je lieve kaartje! Heel erg leuk.
    Geniet maar lekker, voor je het weet is het voorbij!!
    Groetjes!

• 22 Maart 2008 - 14:29

Oom Paul Tante Anke:

Hallo Laura,
    Hadden wij vroeger maar zulke stageadressen! Wat maken jullie veel mee!
    Leuk hoor, maar ook leuk dat je over ruim een maand weer in ons midden bent!
    Bedankt voor je leuke kaart en geniet nog maar volop!

• 23 Maart 2008 - 08:36

Carry:

hallo lieve laura

bedankt voor je kaart.wat maken jullie een fantastisch avontuur mee!!!
    XXX tante Carry en kinderen
    Ook de groeten van opa en oma

• 23 Maart 2008 - 10:49

Opa En Oma:

lieve laura
    bedankt voor je mooie kaart. we zijn net je uitstapje naar berg en dal aan het bekijken.
    tante Carry is nu hier en zij heeft even laten zien hoe je een reactie kunt sturen.
    groeten vam opa en oma Chris.

• 25 Maart 2008 - 14:56

Willy:

Hoi claudia, en levend uit het regenwoud gekomen? iedereen heeft zijn kaart ontvangen, ze vonden het erg leuk. kus mama

• 26 Maart 2008 - 08:25

Tante Trudy:

hoi claudia,
    ik vond het heel gezellig en leuk om jullie verslag en foto's te bekijken.
    Bij ons ligt er nog wat sneeuw en het huis stinkt naar gourmetten van Pasen, dus ik ben wel een beetje jalours op jullie zo lekker in de zon daar!Nog veel plezier verder.
    Groetjes Trudy.

• 26 Maart 2008 - 10:35

Monique:

Wow wat maken jullie allemaal veel mee!
    lijkt me wel eng hoor dat over het water vliegen aan die kabel!ik krijg echt de kriebels in mn buik als ik die foto zie!
    en wat een schattig aapje!
    ....en mooie foto's!
    Blijven schrijven hoor, ook de laatste weekjes :) ... de tijd gaat al snel he!

Kus

• 26 Maart 2008 - 15:32

Oma Nicole En Willy:

Hoi claudia,
    Wij zitten nu met oma bij mij(nicole) jou foto's te bekijken, ze zijn erg leuk hoor! We wachten met spannng de volgende foto's af. Je krijgt de groetjes van oma!!! En natuurlijk ook van mij en mama!!

Dikke kus Ons