stage 3 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura en Claudia Brugman en Groen - WaarBenJij.nu stage 3 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Laura en Claudia Brugman en Groen - WaarBenJij.nu

stage 3

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Laura en Claudia

16 April 2008 | Suriname, Paramaribo

Aangezien iedereen zich afvraagd of wij nog wel iets doen hier, hebben we hier een berichtje over onze stage. Zodat jullie kunnen zien dat we wel degelijk hier zijn voor stage en niet alleen voor vakantie, haha.

Dit was alweer onze een na laatste week stage. We hebben deze week hard moeten werken, want Minke was ziek en woensdag is Jennifer ook nog eens ziek thuis gebleven. Maar gelukkig is onze werkweek alweer afgelopen en hebben we nu weekend. Helaas is het weer hier zo slecht dat we ons opgesloten voelen in onze kooi. De regen komt hier namelijk met bakken uit de hemel vallen.

We merken wel vooruitgang bij de meeste kinderen. We hebben sinds we hier zijn de kinderen de letters; m, a, n, e, s, aa, p, d, oe, k, m, ie, r, t, ee, n aangeleerd. Dit houd in dat ze de structuurwoorden man, aap, mes, doek, mier en teen geleerd hebben. De start ging moeizaam. De kinderen hadden soms moeite om de opdrachten te begrijpen en het synthetiseren (van losse letters een woord maken) was ook heel moeilijk. Het kostte ons veel energie om met de kinderen te werken en weinig vooruitgang te zien. Maar in de laatste paar weken hebben we gemerkt dat de kinderen wel degelijk vooruitgang geboekt hebben. Veel kinderen kunnen nu synthetiseren. De kinderen zijn altijd enthousiast als ze bij ons komen (af en toe iets te enthousiast, haha). De kinderen hebben niet alleen taal bij ons geleerd. Ook rekenen komt aan bod. Voor rekenen hebben we minder uren tot onze beschikking. Maar hier zien we ook zeker vooruitgang in. De kinderen van de eerste klas kunnen nu optellen en aftrekken met getallen t/m de 10. Naast het cognitieve (kennis) gebied, zijn we ook regelmatig bezig geweest met het gedrag van de leerlingen. Wanneer we ze ophalen mogen ze niet rennen. Ze moeten in een rij lopen met hun stoel voor hun buik. Dat hebben ze goed geleerd. Het lijkt een makkelijke opgave, maar voor deze kinderen is dat al heel moeilijk. Verder hebben we de kinderen aangeleerd dat ze alleen een beurt krijgen als ze netjes hun vinger opsteken en hun mond houden (de stille vinger!). Dit is een goede manier geweest om orde te houden in de klas. We zijn dan ook zeker tevreden over het resultaat dat we behaald hebben in de weken dat we hier stage gelopen hebben.

Omdat we zo tevreden zijn over de kinderen hebben we voor onze laatste stagedag iets leuks in de planning. We hebben besloten om een dagje ouderwetse spelletjes te doen in circuitvorm. We doen de spellen; spijkerpoepen, cake versieren, koekhappen en snoepje vissen uit een bak met water met alleen je mond. De kinderen krijgen dan natuurlijk ook nog een leuke traktatie mee naar huis van ons. We hopen dat dit een leuke afsluiting van onze stage wordt. Het zal wel moeilijk zijn om na zo’n lange tijd afscheid te nemen van de kinderen.

Een ander weetje over onze stage is dat we kennis hebben gemaakt met de directrice. Een echte kwebbelkont. Maar het is een hele aardige vrouw. We hebben haar bij ons thuis uitgenodigd om even te kletsen in de middag. We hebben lekkere hapjes gemaakt (dit was niet zo eenvoudig, omdat ze diabeet is) en lekker gekletst. Erg leuk om zo om te gaan met de directrice van onze stageschool.

Hopelijk hebben jullie nu een idee wat we naast de leuke tripjes nog meer doen. En waar we natuurlijk in eerste instantie voor naar Suriname zijn gekomen. Tot snel,

Kus lauenclau

• 16 April 2008 - 21:44

Danien:

leuk leuk leuk dat jullie bijna weer trug komen :D geniet nog even!

kusjessss Danien

• 17 April 2008 - 08:39

Carry:

Hallo Laura

Fijn dat je binnenkort weer thuis komt, maar ik denk dat jullie een fantastische tijd hebben gehad en dat is leuk om op terug te kijken

Kus, tante Carry

• 19 April 2008 - 08:12

Saskia:

Wat super dat jullie zoveel hebben bereikt!
    heel leuk dat je aan het eind toch nog resultaat hebt gezien van alle energie die je erin gestopt hebt.
    nou geniet nog maar even lekker en dan zien we jullie (gelukkig) alweer heel snel.
    KUS

• 19 April 2008 - 19:35

Willy:

goed om te horen dat jullie resultaat geboekt hebben in het lesgeven, dat was toch uiteindelijk jullie doelstelling. maar de pret mag nooit ontbreken. geniet nog een weekje. ik kan niet wachten tot je weer thuis bent, gezellig weer. kus mama.

• 24 April 2008 - 11:32

Monique:

T lijkt me inderdaad niet altijd even leuk als je zo je best doet voor de kinderen en dan toch geen vooruitgang ziet. Maar gelukkig dus toch! Ik hoop dat de kinderen nu zo verder kunnen gaan, maar ja wat moeten ze nou zonder zulke super lieve en leuke juffen!!!???

kusssje mo